Панчево: Сто година првог међународног ноћног лета

У суботу, 9. септембра у Народном музеју, у оквиру такмичења макетара 10. Алексића куп, који се одржавао од 1. до 9. септембра, обележена је и стогодишњица првог цивилног међународног ноћног лета. Тим поводом као пратећи програм одржана је и промоција књиге „Аеродром у Панчеву“, ауторке Драгане Ружић.

Плакт изложбе

На изложби и такмичењу макетара посетиоци су имали прилику да виде макете авиона који су летели из Панчева пре сто година, као и да сазнају нешто више о људима који су заслужни за развој овог вида саобраћаја на нашим просторима и који су постали део светске историје ваздухопловства.

Макета некадашњег аеродрома у Панчеву

Посебну пажњу посетиоца привукла је промоција књиге Драгане Ружић, која је запослена у Заводу за заштиту споменика културе Панчево, а која је кроз писану реч и бројне фотографије дочарала пионирски развој авио саобраћаја у овом делу Краљевине Југославије.

Наиме, пре тачно сто година, у ноћи између 9. и 10. септембра 1923. године, из Панчева је ка Букурешту кренуо путнички авион Француско-румунске компаније „Франко-Румен“ који је у главни град Румуније слетео нешто пре поноћи. Био је то први међународни ноћни лет једног путничког авиона.

Панчевачки аеродром је ушао у историју не само због првог ноћног лета већ и као први међународни аеродром у тадашњој Краљевини Срба, Хрвата и Словенаца. Отворен је почетком 1923. године када су организовани међународни дневни летови на линији Париз – Букурешт, да би потом овај аеродром служио као одмориште на редовној линији Париз – Истанбул, а све у функцији замене за аеродром у Београду који је био у изградњи.

Пресек путничког авиона Компаније “Франко-Румен”

Наиме, поменута француско-румунска компанија (основана 1920) желела је да оствари временску предност на возом – чувеним „Симплон оријент експресом“, који је возио и дању и ноћу без прекида на релацији од Париза до Истамбула. До тада су авиони полазећи из Париза успевали да у току дана стигну до Панчева, али је прављена пауза током ноћи да би се сутрадан настављао дневни лет за Истамбул. Али, историја бележи, септембра далеке 1923. године догодиће се револуција у светском ваздухопловству, јер се први ноћни лет догодио управо из Панчева и тиме је стечена предност над железницом.

Путнички авион из 1923. године

У реализацији изложбе и читавог догађаја учествовали су Макетарски клуб „др Владимир Алексић“, Завод за заштиту споменика културе у Панчеву, Историјски архив у Панчеву, Клуб љубитеља железнице „Панчево“, Удружење бродомоделара „Панон“, Туристичка организација града Панчева и Народни музеј Панчево.